(grupa przedmiotów zdefiniowana przez DZIEKAN WYDZIAŁU PRZYRODNICZO TECHNOLOGICZNEGO)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2017/18-Z - Semestr zimowy 2017/18 2017/18-L - Semestr letni 2017/18 2018/19-Z - Semestr zimowy 2018/19 2018/19-L - Semestr letni 2018/19 2019/20-Z - Semestr zimowy 2019/20 2019/20-L - Semestr letni 2019/20 2020/21-Z - Semestr zimowy 2020/21 2020/21-L - Semestr letni 2020/21 2021/22-Z - Semestr zimowy 2021/22 2021/22-L - Semestr letni 2021/22 2022/23-Z - Semestr zimowy 2022/23 2022/23-L - Semestr letni 2022/23 2023/24-Z - Semestr zimowy 2023/2024 2023/24-L - Semestr letni 2023/2024 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017/18-Z | 2017/18-L | 2018/19-Z | 2018/19-L | 2019/20-Z | 2019/20-L | 2020/21-Z | 2020/21-L | 2021/22-Z | 2021/22-L | 2022/23-Z | 2022/23-L | 2023/24-Z | 2023/24-L | |||||
POS-SE>ANTZM | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Reakcje roślin i zbiorowisk w ekosystemach leśnych, łąkowych i bagiennych oraz w miastach na bezpośrednie lub pośrednie oddziaływania człowieka, wyjaśnienie zachodzących procesów i gatunki wskaźnikowe określonych typów przemian. Metody wykorzystywane do diagnozy stopnia przekształcenia roślinności i wskazania głównych przyczyn |
|
||
POS-SE>BIOCHFIZR |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowa wiedza teoretyczna z zakresu biochemii i fizjologii roślin oraz umiejętności prowadzenia podstawowych prac w laboratorium biochemicznym. |
|
||
POS-SE>TECHBIOEN | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu zasobów biomasy, jej pozyskiwania i wykorzystania oraz wdrażania technologii energetycznych opartych na odnawialnych źródłach energii ze źródeł odnawialnych. |
|
||
POS-SE>BIOMSRODO |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Biomonitorowanie środowiska przyrodniczego w zakresie metod obowiazujących z Polsce i na świecie. |
|
||
POS-SE>BIOLRW | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Budowa, funkcje i modyfikacje wegetatywnych i generatywnych organów roślin naczyniowych. Taksonomia roślin wyższych. Charakterystyka roślin występujących w różnych siedliskach. Anatomiczne i morfologiczne adaptacje roślin do środowiska. |
|
||
POS-SE>BOT1 |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu botaniki I jest wprowadzenie do anatomii roślin, klasyfikacji struktur i ogólnego zrozumienia anatomii i morfologii roślin naczyniowych. Szczególną uwagę zwraca się na główne poziomy struktury roślinnej (komórki, tkanki i funkcjonalne organy roślinne). Szczególną uwagę zwraca się na proces reprodukcji roślin. |
|
||
POS-SE>BOT2 | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu Botanika II jest wprowadzenie do systematyki roślin i taksonomii. Przedmiot obejmuje teorię i praktykę klasyfikacji roślin. Obejmuje również charakterystykę wybranych rodzin roślin. Uczestnicy zdobywają rozległą wiedzę na temat systematyki roślin i identyfikacji gatunków. |
|
||
POS-SE>EKOL | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs wprowadza studentów w problematykę głównych działów ekologii. Studenci poznają podstawowe procesy ekosystemalne związane z przepływem energii i krążeniem materii. Poznają i analizują strukturę troficzną ekosystemu, strukturę populacji i biocenozy oraz procesy odbywające się na tych poziomach organizacji życia. W toku ćwiczeń poznają metody analizy zjawisk i procesów ekologicznych oraz ich zastosowania praktyczne. |
|
||
POS-SE>EOWB | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zastosowanie alg, porostów i mszaków w ocenie środowiska - teoria i praktyka z wykorzystaniem różnych metod. Identyfikacja najpopularniejszych przedstawicieli pod kierunkiem nauczycieli-specjalistów tych organizmów (algologów i bryologów). |
|
||
POS-SE>OOSROD |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dotyczy procedury oceny oddziaływania na środowisko. Obejmuje przygotowanie dokumentacji, udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz kompetencje organów ochrony środowiska w tym zakresie. Ponadto rozpatrywana jest strategiczna ocena oddziaływania na środowisko oraz ocena habitatowa odnosząca się do obszarów Natura 2000. |
|
||
POS-SE>MONCJA |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach przedmiotu studenci poznają organizację Państwowego Monitoringu Środowiska oraz jego zadania i program obowiązujący w latach bieżących. Zapoznają się z metodami badań monitoringowych i ich specyfiką. |
|
||
POS-SE>ORS | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z procedurami oceny ryzyka środowiskowego, które obejmują ocenę ryzyka dla zdrowia ludzi oraz ocenę ryzyka ekologicznego wynikającego z zanieczyszczenia środowiska substancjami niebezpiecznymi. Procedury oceny ryzyka są od lat 80. XX w. stosowane w USA, a obecnie coraz częściej w różnych krajach. Studenci poznają podstawowe elementy i narzędzia oceny ryzyka środowiskowego. |
|
||
POS-SE>GEOL |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student w czasie kursu nabywa wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne umożliwiające rozumienie głównych procesów i zjawisk geologicznych, zachodzących współcześnie i w geologicznej skali czasu, a także rozumienie procesu ewolucji Ziemi. W szczególności nabywa praktyczne umiejętności określenia właściwości podstawowych minerałów, które są niezbędne przy ich makroskopowym rozpoznawaniu. Ponadto student nabywa umiejętności opisywania budowy i innych właściwości skał, na podstawie których możliwa jest identyfikacja i klasyfikacja najważniejszych skał różnego pochodzenia. |
|
||
POS-SE>GLOBZAGR |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Definicja, podział oraz charakterystyka najważniejszych globalnych problemów cywilizacyjnych, szczególnie globalnych problemów środowiskowych. Główne założenia i zasady zrównoważonego rozwoju, zasady zrównoważonego korzystania z zasobów środowiska. |
|
||
POS-SE>PGL |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zakres przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące hodowli i użytkowania lasu oraz zalesiania gruntów rolnych. |
|
||
POS-SE>ZEZN |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści prawne związane z eksploatacją i zarządzaniem zasobami naturalnymi. Podstawowe pojęcia z zakresu zasobów naturalnych i ich klasyfikacji. Problematyka związana z wydobyciem/eksploatacją surowców naturalnych (ekonomiczne, środowiskowe i społeczne): poszukiwanie i dokumentacja złoża, kryteria bilansowości, strategia wydobycia, remediacja zagrożeń, konsultacje społeczne, zakończenie wydobycia, składowanie odpadów i formy ich zagospodarowania. |
|
||
POS-SE>ZARZOCHR |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W toku wykładów student poznaje uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące tworzenia obszarów chronionych, ich funkcjonowania, finansowania oraz metod zarządzania nimi. W toku ćwiczeń student potrafi: a) opracowywać plany zadań ochronnych na obszarach NATURA 2000; b) rozwiązywać konflikty na obszarach chronionych. |
|
||
POS-SE>KATEKOL |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Czynniki społeczne, ekonomiczne i polityczne wpływające na ryzyko wystąpienia katastrof ekologicznych i sytuacji nadzwyczajnych. Rodzaje instalacji i działalności powodujące najbardziej niebezpieczne awarie. Skutki katastrof ekologicznych ich zasięg, intensywność oddziaływania i czas trwania. Odpowiedzialność za skutki katastrof ekologicznych. Możliwości ograniczania skutków i redukcji stopnia zanieczyszczenia środowiska w wyniku działań organizacyjnych, technicznych i ekonomicznych. |
|
||
POS-SE>ZASNAT |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teorie trwałości i odnawialności zasobów naturalnych; znaczenie innowacyjności i recyklingu; najważniejsze grupy zasobów energetycznych, (przemysłowych (metale, sole), skalnych i biologicznych; metody pozyskiwania surowców i ich wpływ na środowisko. |
|
||
POS-SE>NATCONSERV | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przybliża studentom zagrożenia różnorodności biologicznej i podstawy współczesnych metod ochrony przyrody. Studenci poznają biologiczne podstawy zagrożeń, a także sposoby ochrony przyrody na różnych poziomach organizacji życia: od poziomu populacji, poprzez ekosystem, aż po ekologiczny krajobraz. Główna uwaga skupia się na specyfice zagrożeń i aktywnej ochronie głównych typów siedlisk europejskich, zwłaszcza w krajobrazach znacznie przekształconych przez działalność człowieka. Otwórz w Tłumaczu Google |
|
||
POS-SE>OZSG | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma na celu ugruntowanie wiedzy na temat typów zanieczyszczeń organicznych w glebie ze szczególnym naciskiem na ich źródła antropogeniczne oraz skutków ich oddziaływania na glebę. Ocena zanieczyszczenia środowiska glebowego substancjami organicznymi (dobór odpowiednich metod poboru, ekstrakcji oraz oznaczania poszczególnych klas zanieczyszczeń organicznych w próbkach glebowych, regulacje prawne określające ich dopuszczalne stężenia w glebie). |
|
||
POS-SE>ORFIT | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student zdobywa podstawową wiedzę z systematyki morfologii oraz biologii wybranych grup zwierząt odżywiających się tkankami roślin, będących potencjalnymi szkodnikami w ekosystemach poddanych dużej presji antropogenicznej. Rozpoznaje najważniejsze grupy zwierząt. Określa typy uszkodzeń roślin i omawia ich szkodliwość. Rozróżnia stadia rozwojowe fitofagów oraz przewiduje skutki ich żerowania. |
|
||
POS-SE>BIOSKU | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykorzystanie biomasy roślinnej jako odnawialnego źródła energii (OZE) |
|
||
POS-SE>OCHREKOL | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach przedmiotu zostanie omówiona problematyka ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym przed chorobami, szkodnikami i chwastami. |
|
||
POS-SE>PRZYSKA |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Formy organizacji organizmów roślinnych, podstawy organogenezy, organografia, modyfikacje organów wegetatywnych, formy życiowe roślin, rozmnażanie organizmów roślinnych –płciowe i bezpłciowe, rozwój i budowa organów generatywnych roślin naczyniowych, biologia zapylania i rozsiewania diaspor, bank nasion. |
|
||
POS-SE>REKYCH | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zasadami rekultywacji terenów zdegradowanych geomechanicznie i hydrologicznie oraz remediacji gleb zanieczyszczonych. W ramach ćwiczeń studenci wykonują projekt rekultywacji wyrobiska po eksploatacji odkrywkowej surowców skalnych oraz koncepcyjny projekt remediacji terenu zanieczyszczonego metalami ciężkimi. |
|
||
POS-SE>RGZMC |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów ze szczegółowymi zasadami oceny stanu zanieczyszczenia gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi oraz sporządzania planu remediacji takich gleb. Studenci poznają też efekty działań remediacyjnych zrealizowanych na różnych obiektach w Polsce i w świecie. |
|
||
POS-SE>WYBRORFT | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2018/19
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci uzyskają podstawową wiedzę na temat taksonomii, morfologii i biologii różnych zwierząt żyjących na tkankach roślinnych, potencjalnie szkodliwych organizmach w obrębie ewolucji człowieka. Rozpoznaje najważniejsze grupy zwierząt. Umie określić rodzaje uszkodzeń roślin i omawia ich szkodliwość. Rozpoznaj różne typy stadiów roślinożerców i przewiduj skutki ich karmienia. |
|
||
POS-SE>OCHRGLEB |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z problematyką zagrożeń gleb, mechanizmów degradacji gleb i oceny stanu degradacji, a także z metodami ochrony gleb i przeciwdziałania degradacji, z uwzględnieniem metod przyrodniczych, technicznych oraz organizacyjno-prawnych. W ramach ćwiczeń studenci wykonują projekty poświęcone ocenie stanu zagrożenia i stopnia degradacji gleb – w odniesieniu do erozji, degradacji hydrologicznej i chemicznej. |
|
||
POS-SE>ZASGLEB | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2017/18
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do czynników wpływających na zróżnicowanie właściwości i produktywność gleb w globalnej, międzynarodowych zasad charakterystyki gleb oraz międzynarodowej klasyfikacji gleb według FAO. |
|
||