Gleby organiczne i ich funkcje w ochronie środowiska
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | PRO-SI>GLESKU |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Gleby organiczne i ich funkcje w ochronie środowiska |
| Jednostka: | INSTYTUT NAUK O GLEBIE, ŻYWIENIA ROŚLIN I OCHRONY ŚRODOWISKA |
| Grupy: |
Przedmioty 3 sem. - rolnictwo, st. i-go stopnia (inż.) Przedmioty 4 sem. - rolnictwo, st. i-go stopnia (inż.) |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Kierunek: | Rolnictwo |
| Poziom studiów: | I stopnia |
| Profil: | ogólnoakademicki |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
| Semestr studiów: | trzeci |
| Wymagania wstępne: | gleboznawstwo |
| Osoba do konaktu: | Dr hab. Adam Bogacz, prof nadzw. |
| Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą gleb organicznych, ich rozmieszczeniem na Świecie i w Polsce, hydrologią obszarów mokradłowych, systematyką gleb, właściwościami gleb, znaczeniem w przyrodzie i gospodarce człowieka, sposobami ich użytkowania (rolnicze, leśne), sposobami ich ochrony oraz renaturyzacji. |
| Pełny opis: |
Studenci zapoznają się ze znaczeniem podstawowych pojęć związanych z zagadnieniem gleb organicznych. Sposoby ich powstawania oraz - ściśle związana z genezą- hydrologia obszarów mokradłowych to następne zagadnienia pomocne przy poznawaniu właściwości fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych utworów organicznych. Studenci zapoznają się teoretycznie i praktycznie z morfologią gleb, rozmieszczeniem, systematyką oraz funkcją gleb w środowisku. Podczas kursu będą przybliżane problemy degradacji i ochrony gleb w zrównoważonym rolnictwie i leśnictwie. Wykłady i praktyczne zadania uzmysłowią studentom, jak ważnym elementem siedlisk są gleby organiczne w przekształconym i naturalnym środowisku. |
| Literatura: |
Ilnicki P. 2002: Torfowiska i torf. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu. 606p. Giedrojć B. 1980: Gleboznawstwo melioracyjne z podstawami torfoznawstwa. Przewodnik do ćwiczeń. Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu. Pawlaczyk P., Wołejko L., Jarmaczek A., Stańko R. 2001: Poradnik ochrony mokradeł. Wydawnictwo Lubuskiego Klubu Przyrodników. Świebodzin, 265p. Maksimow A. 1965: Torf i jego użytkowanie w rolnictwie. PWRiL, Warszawa. 395p. |
| Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student W zakresie wiedzy Nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości z zakresu budowy i właściwości gleb organicznych, zna podstawowe funkcje gleb w środowisku, Zna i rozumie formy ochrony obszarów na glebach organicznych w Polsce i na świecie. Zna podstawowe metody, narzędzia i materiały stosowane przy ocenie gleb terenów bagiennych i pobagiennych. [RR_P6S_WG07; RR_P6S_WG03; RR_P6S_WG05; RR_P6S_WG_06; RR_P6S_WK05; RR_P6S_WK07] W zakresie umiejętności Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role, umie kierować zespołem, korzystając z efektów jego pracy. Potrafi wymienić i zdefiniować formy ochrony gleb organicznych. Zna wartość gleb i umiejętnie dobiera potrafi w prawidłowy sposoby użytkowania gleb organicznych w zrównoważonym środowisku. Potrafi znaleźć odpowiednie sposoby renaturyzacji obszarów na glebach organicznych. Potrafi rozumieć pojęcia związane z obszarami mokradłowymi oraz zrównoważonego wykorzystania zasobów tych ekosystemów. [RR_P6S_UO03; RR_P6S_UW04; RR_P6S_UO01; RR_P6S_UO02; RR_P6S_UW02; RR_P6S_UW03] W zakresie kompetencji społecznych Jest wrażliwy na zachowane piękno i różnorodność przyrody, co przejawia się w jego działaniach popularyzatorskich. Wykazuje odpowiedzialność w stosunku do podejmowanych decyzji oraz powierzonych mu ludzi oraz sprzętu, przyczyniając się do zachowania gleb organicznych dla przyszłych pokoleń. [RR_P6S_KK03; RR_P6S_KR01; RR_P6S_UO03; RR_P6S_KO01] |
| Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Fakultatywne zaliczenie ćwiczeń. Umiejętności Kolokwium (sprawdzian pisemny). Kompetencje społeczne Praca indywidualna w grupach i wykonywanie projektów na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/17" (zakończony)
| Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-14 |
Przejdź do planu
PN ĆW
ĆW
WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 22 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Adam Bogacz | |
| Prowadzący grup: | Adam Bogacz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
| Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-30 |
Przejdź do planu
PN ĆWL
ĆWL
WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 22 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Adam Bogacz | |
| Prowadzący grup: | Adam Bogacz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
| Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-30 |
Przejdź do planu
PN ĆWL
ĆWL
WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Adam Bogacz | |
| Prowadzący grup: | Adam Bogacz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
| Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-03 |
Przejdź do planu
PN ĆWL
ĆWL
WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 11 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Adam Bogacz | |
| Prowadzący grup: | Adam Bogacz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.
