ECOLOGY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PRO-SE>ECOENPRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | ECOLOGY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION |
Jednostka: | KATEDRA BOTANIKI I EKOLOGII ROŚLIN |
Grupy: |
Przedmioty 1 sem. rolnictwo, st. stacjonarne (ERASMUS) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek: | Rolnictwo |
Poziom studiów: | I stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Semestr studiów: | pierwszy |
Osoba do konaktu: | dr hab. inż. Ludwik Żołnierz, prof. nadzw.; ludwik.zolnierz@upwr.edu.pl |
Skrócony opis: |
Ekologia: Kurs zaznajamia studentów z głównymi działami ekologii. Poznają zagadnienia związane ze strukturą troficzną ekosystemu, strukturą populacji i biocenoz oraz procesami zachodzącymi na tych poziomach organizacji życia. Studenci gromadzą wiedzę dotyczącą zastosowań ekologii, przede wszystkim w teorii i praktyce ochrony przyrody w krajobrazach rolniczych. Ochrona środowiska: Treści programowe są prowadzone w zakresie zagadnień związanych z funkcjonowaniem człowieka w środowisku i wpływem antroposfery na środowisko. Podstawowe problemy dotyczą zanieczyszczenia poszczegolnych elementów środowiska oraz sposobów przeciwdziałania im. |
Pełny opis: |
Ekologia: Tematyka wykładów dotyczy głównych działów ekologii koncentrując się na procesach dotyczących funkcjonowania populacji, biocenoz i ekosystemów oraz reakcji organizmów na działanie czynników środowiskowych. Studenci zdobywają wiedzę dotyczącą właściwości głównych typów europejskich ekosystemów. Poznają teorię różnorodności biologicznej oraz zagadnienia ekologiczne dotyczące jej zagrożeń i metod ochrony na poziomach populacji, ekosystemu i krajobrazu. Ochrona środowiska: Środowisko i jego wykorzystanie - definicje. Rola człowieka w środowisku. Główne zasady i koncepcja zrównoważonego rozwoju. Główne przyczyny zanieczyszczenie powietrza i ich źródła. Globalne problemy wynikające z zanieczyszczenia powietrza. Ochrona powietrza. Główne problemy gospodarki wodnej. Deficyt wody na świecie i w Polsce. Rolnicze źródła zanieczyszczenia wód powierzchniowych i ich skutki. Eutrofizacja. Proces samooczyszczania w rzekach. Metody oczyszczania ścieków komunalnych. Możliwe zastosowania w rolnictwie, komunalne osady ściekowe zgodnie z obowiązującymi przepisami. Czynniki związane z odpornością gleby na degradację. Degradacja gleby ze szczególnym uwzględnieniem aspektów chemicznych. Metody rekultywacji i rekultywacji terenów zdegradowanych. Najważniejsze wymagania prawne. |
Literatura: |
Begon M., Townsend C.R., Harper L. 2006. Ecology. From Individuals to Ecosystems. Wiley-Blackwell. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. 2001. Instant Notes in Ecology. Taylor & Francis. Krebs C.J. 2011. Ecology. The Experimental Analysis of Distribution and Abundance, sixth edition. Pearson Education Inc. Ernest K. Yanful 2009. Appropriate Technologies for Environmental Protection in the Developing World. Springer Netherlands. Adam F. Idziak, Ryszard Dubiel. 2011. Geophysics in Mining and Environmental Protection. Springer, Berlin, Heidelberg. |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawowe procesy zachodzące w biosferze. Student zna podstawowe ekosystemy występujące w Polsce. Posiada wiedzę na temat oddziaływań wewnątrz- i między populacyjnych. Wie, co to jest bioróżnorodność środowiska przyrodniczego, zna jej rolę i znaczenie w istnieniu przyrody, ma wiedzę dotyczącą kształtowania i ochrony środowiska. Zna podstawy funkcjonowania ekosystemów oraz komponentów środowiska (powietrze, woda, gleba) i ich główne zagrożenia. Ma wiedzę dotyczącą czynników zagrażających środowisku przyrodniczemu oraz jego bioróżnorodności, zna powiązania między działaniami człowieka a efektami w środowisku; zna zależności między komponentami środowiska. Student umie stosować i wykorzystać prawa i zasady ekologiczne w produkcji rolnej, umie dokonać analizy czynników wpływających na środowisko. Umie pozyskiwać informacje konieczne do prezentowania zagadnień związanych z ekologią oraz ochroną środowiska Potrafi interpretować zmiany zachodzące w środowisku na przestrzeni wielu lat w oparciu o materiały archiwalne. Potrafi ocenić aktualny stan środowiska. Ma świadomość wagi i odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Ma świadomość ryzyka produkcji rolniczej i jej wpływu na środowisko naturalne. Ma świadomość konieczności ustawicznego dokształcania się Wykazuje znajomość i zrozumienie zagadnień związanych z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego oraz jego ochroną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne obejmujące zakres wykładów – osobno z ekologii i ochrony Zaliczenie pisemne obejmujące zakres wykładów – osobno z ekologii i ochrony Zaliczenie pisemne obejmujące zakres wykładów – osobno z ekologii i ochrony |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.