Fizyka I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POS-SI>FIZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka I |
Jednostka: | KATEDRA FIZYKI I BIOFIZYKI |
Grupy: |
Przedmioty 1 sem. - ochrona środowiska, st. i-go stopnia (inż.) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek: | Ochrona środowiska |
Poziom studiów: | I stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Elementy wiedzy z zakresu mechaniki klasycznej, elementów hydromechaniki, grawitacji, optyki falowej i geometrycznej, zjawisk falowych (w tym akustyki i fal elektromagnetycznych), termodynamiki, układów drgających, elektrycznych i magnetycznych właściwości materii, elementów fizyki jądrowej oraz zjawiska promieniotwórczości. |
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia mechaniki klasycznej. Rodzaje ruchów i ich równania. Ruch krzywoliniowy – po okręgu. Przykłady zadań – rozwiązania. 2.Zasady dynamiki i zasada zachowania pędu. Przykłady sił występujących w mechanice. Demonstracja zjawisk. Rozwiązanie przykładowych zadań. 3.Pole grawitacyjne – natężenie, potencjał pola. Prawo grawitacji i skutki wynikające z niego. Satelita stacjonarny. 4.Ciecze - statyka i dynamika cieczy, prawo Archimedesa, prawo Bernoullie’go i równanie ciągłości strugi. Rozwiązanie zadań. Demonstracja zjawisk. 5. Przepływ cieczy rzeczywistych, zjawisko lepkości. Zjawiska powierzchniowe cieczy, rola domieszek (zanieczyszczeń) w napięciu powierzchniowym. Zjawisko włoskowatości. Demonstracja zjawisk. 6. Zasada bilansu ciepła w praktyce - wyznaczanie właściwości fizycznych cieczy i ciał stałych. Konwekcja, promieniowanie i przewodnictwo cieplne – opis zjawisk i prawa nimi rządzące. Rozwiązanie przykładowych zadań. 7. Znaczenie prawa Stefana-Boltzmana – kolektory i ogniwa fotowoltaiczne. Efekt cieplarniany. Zasady termodynamiki. Rozwiązanie zadań. Demonstracja zjawisk. 8. Opis fal mechanicznych i elektromagnetycznych. Hałas i jego skutki. Spektrum fal elektromagnetycznych – wpływ na organizm. Przykłady zadań. 9. Elementy optyki falowej i geometrycznej. Interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal. 10. Pryzmat, soczewki – powstawanie obrazów, równanie soczewkowe. Mikroskop i spektrofotometr –działanie tych aparatów laboratoryjnych. 11. Pole elektrostatyczne. Prawa przepływu prądu stałego. Metody pomiaru oporu przewodnika i siły elektromotorycznej ogniwa. 12. Pole magnetyczne Ziemi – wpływ na organizmy. Zjawisko indukcji elektromagnetycznej – prawo Faraday’a, prąd indukcyjny – reguła Lenz’a. Rozwiązanie zadań. Demonstracja zjawiska. 13. Promieniotwórczość naturalna w środowisku człowieka. Rodzaje rozpadów promieniotwórczych, prawo rozpadu i sposoby detekcji promieniowania jądrowego. 14. Elementy fizyki jądrowej. Energia jądrowa – zjawisko rozszczepienia ciężkich jąder. Działanie reaktora jądrowego na przykładzie elektrowni atomowej – zagrożenia dla środowiska człowieka. 15. Reakcje termojądrowe na słońcu – źródłem energii słonecznej na Ziemi. Repetytorium. |
Literatura: |
1. Halliday D, Resnick R, Walker J.: Fizyka. Tom I-V. PWN, Warszawa, 2005. 2. Bulanda W.: Podstawy fizyki środowiska przyrodniczego. Wyd. UMCS, 2007. 3. Jezierski K, Sierański K, Szlufarska I.: Repetytorium. Zadania z rozwiązaniami. Oficyna Wydawnicza SACRIPTA, PWr. 2003. 4. Jędrzejewski J, Kruczek W, Kujawski A.: Zbiór zadań z fizyki, t 1, PNT, 2012. 5. Przestalski S.: Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki. Wyd. UWr., 2001. 6. Bobrowski Cz.: Fizyka – krótki kurs dla inżynierów, WNT, Warszawa, 1996. 7. Skorko M.: Fizyka, PWN, Warszawa, 1979. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości ogólne dotyczące rozpoznawania zjawisk i procesów fizycznych zachodzących w mikro- i makroświecie. Wyjaśnia funkcjonowanie zasad fizyki w genezie zjawisk występujących w środowisku. Kojarzy i opisuje stosowanie wiedzy fizycznej w technice i życiu codziennym. Ocenia skutki działania zasad fizyki w przyrodzie. Umiejętności Student umie wykonać obliczenia podstawowych wielkości. Posiada zdolność wyszukania i wykorzystania różnych metod obliczeniowych. Dokonuje badań laboratoryjnych, opracowań wielkości fizycznych oraz analizy uzyskanych wyników. Kompetencje społeczne Student wykazuje zrozumienie zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie i życiu codziennym. Docenia konieczność samodoskonalenia i dokształcania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Na ćwiczeniach 60% udziału do oceny, na podstawie rozmowy lub kartkówki Umiejętności Na ćwiczeniach 30% udziału do oceny na podstawie rozmowy i obserwacji sposobu prowadzenia obliczeń i umiejętności przedstawienia wniosków Kompetencje społeczne Na ćwiczeniach 10% udziału do oceny - na podstawie rozmowy i obserwacji postawy na ćwiczeniach Sposób ustalania oceny łącznej z przedmiotu ocena z ćwiczeń 100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/17" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gabrielska | |
Prowadzący grup: | Janina Gabrielska, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gabrielska | |
Prowadzący grup: | Janina Gabrielska, Piotr Ordon, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gabrielska | |
Prowadzący grup: | Janina Gabrielska, Anna Mozrzymas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gabrielska | |
Prowadzący grup: | Janina Gabrielska, Anna Mozrzymas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ĆW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.