Management of natural resources explatation
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POS-SE>ZEZN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Management of natural resources explatation |
Jednostka: | INSTYTUT NAUK O GLEBIE, ŻYWIENIA ROŚLIN I OCHRONY ŚRODOWISKA |
Grupy: |
Przedmioty 1 sem. SM - ochrona środowiska, st. stacjonarne (ERASMUS) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek: | Ochrona środowiska |
Poziom studiów: | II stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Semestr studiów: | pierwszy |
Osoba do konaktu: | dr Rafał Tyszka 71 320 5628 rafal.tyszka@upwr.edu.pl |
Skrócony opis: |
Treści prawne związane z eksploatacją i zarządzaniem zasobami naturalnymi. Podstawowe pojęcia z zakresu zasobów naturalnych i ich klasyfikacji. Problematyka związana z wydobyciem/eksploatacją surowców naturalnych (ekonomiczne, środowiskowe i społeczne): poszukiwanie i dokumentacja złoża, kryteria bilansowości, strategia wydobycia, remediacja zagrożeń, konsultacje społeczne, zakończenie wydobycia, składowanie odpadów i formy ich zagospodarowania. |
Pełny opis: |
Treści prawne związane z eksploatacją i zarządzaniem zasobami naturalnymi. Podstawowe pojęcia z zakresu zasobów naturalnych i ich klasyfikacji. Problematyka związana z wydobyciem/eksploatacją surowców naturalnych (ekonomiczne, środowiskowe i społeczne): poszukiwanie i dokumentacja złoża, kryteria bilansowości, strategia wydobycia, remediacja zagrożeń, konsultacje społeczne, zakończenie wydobycia, składowanie odpadów i formy ich zagospodarowania. |
Literatura: |
Wykład: Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze, Dz.U. z 2011 nr 163 poz. 981 wybrane artykuły z pozycji: Hering J. (Ed) (2010) Global Water Sustainability. Elements., Hudson K. (Ed) (2011) Mine Wastes, Elements; Schroeder P. (Ed) (2014) Kaolin: From Ancient Porcelains to Nanocomposites, Elements.; Eisenhour D. and Brown R. (2009) Bentonites: Versatile Clays, Elements.; Oelkers E. and Valsami-Jones E. (2008) Phosphates and Global Sustainability, Elements. Macfarlane A. (2007) Energy: A Geoscience Perspective, Elements. Ćwiczenia: wybrane artykuły z literatury naukowej zawierające dane do rozwiązania zadań problemowych, wykonania projektów oraz przeprowadzenia dyskusji np. Johnson & Boersma (2013) Energy (in)security in Poland in the case of shale gas. Energy Policy; Griffin et al. (1995) Trace elements in indicator minerals: area selection and target evaluation in diamond exploration. Journal of Geochemical Exploration., Tyszka et al. (2014) Extensive weathering of zinc smelting slag in a heap in Upper Silesia (Poland): Potential environmental risks posed by mechanical disturbance of slag deposits Applied geochemistry; Kierczak et al. (2013) Environmental impact of the historical Cu smelting in the Rudawy Janowickie Mountains (south-western Poland), Journal of Geochemical Exploration; Vaughan D. (Ed.) (2006) Arsenic, Elements., Misun et al. (1999) Variation of 66 elements in European bottled mineral waters. Science of Total Environment. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zapoznaje się z wiedzą dotyczącą środowiska przyrodniczego, potencjalnych źródeł jego zagrożeń, a także uczy się rozpoznawać takie zagrożenia i przeciwdziałać im. Poznaje strategię zbilansowanego zarządzania zasobami. Zapoznaje się z metodologią dotyczącą oceny antropopresji, a także poznaje aspekty prawne i metody redukcji i/lub usuwania skutków antropopresji. Umiejętności: Projektuje wydobycie surowców naturalnych z uwzględnieniem aspektów prawnych i środowiskowych. Bada aspekty ekonomiczne i środowiskowe związane z wykorzystaniem odpadów. Przygotowuje projekt zagospodarowania obszarów powydobywczych. Rozpatruje aspekty społeczne eksploatacji zasobów i rekultywacji i zagospodarowania obszarów powydobywczych. Kompetencje społeczne: Jest świadom zagrożeń wiążących się z nieodpowiedzialnym zarządzaniem zasobami naturalnymi Przejawia potrzebę zgłębiania wiedzy dotyczącej zarządzania zasobami naturalnymi i wiążącej się z tym ochrony środowiska Rozumie i stosuje się do idei etyki i uczciwej rywalizacji w trakcie opracowywania wyników i sprawozdań, jak również w trakcie kolokwiów i egzaminów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: ocena z prezentacji wygłoszonej w trakcie ćwiczeń. Umiejętności: Ocena poszczególnych zadań projektowych. Kompetencje społeczne: Ocena dyskusji, ocena postawy etycznej(w trakcie wykonywania zadań projektowych i pisania kolokwiów). Końcowa ocena 80% prezentacja, 15% zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń i dyskusja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.