Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ECOLOGY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: POG-SE>EEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: ECOLOGY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION
Jednostka: KATEDRA BOTANIKI I EKOLOGII ROŚLIN
Grupy: Przedmioty 4 sem., - ogrodnictwo, st. stacjonarne (ERASMUS)
Przedmioty 6 sem., - ogrodnictwo, st. stacjonarne (ERASMUS)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Kierunek:

Ogrodnictwo

Poziom studiów:

I stopnia

Profil:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Semestr studiów:

szósty

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu pojęć ekologia i ekosystem, struktury i procesów zachodzących w ekosystemach lądowych; równowagi ekologicznej i czynników ją kształtujących; synantropizacji i inwazji biologicznych jako skutek presji człowieka na ekosystemy; czynników ekologicznych i ich znaczenia, ochrony środowiska w ujęciu historycznym, koncepcji zrównoważonego rozwoju.; zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, wody, gleby oraz metod przeciwdziałania zanieczyszczeniom.

Pełny opis:

Ekosystemy naturalne-struktura troficzna, interakcje międzygatunkowe, sukcesja ekologiczna, równowaga ekologiczna; botaniczna i ekologiczna charakterystyka zbiorowisk leśnych i torfowiskowych Polski; ekosystemy naturalne a antropogeniczne, ekologiczna charakterystyka agrocenoz, urbicenoz oraz półnaturalnych biocenoz łąkowych; koncepcja bioróżnorodności i jej znaczenie dla zachowania równowagi ekologicznej; synantropizacja roślinności – przyczyny i przebieg z uwzględnieniem problemu inwazji biologicznych; teoria i praktyka bioindykacji – wykorzystanie roślin do diagnozy stanu gleb i powietrza. Podstawowe pojęcia dotyczące środowiska i jego użytkowania. Rola człowieka w środowisku i jego przemianach. Przełomowe wydarzenia w dążeniu do rozwoju zrównoważonego. Koncepcja rozwoju zrównoważonego. Główne zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, ich źródła. Globalne problemy gospodarki wodnej, metody oczyszczania ścieków i wykorzystania komunalnych osadów ściekowych. Degradacja gleb oraz metody ich ochrony i rekultywacji. Problemy gospodarki odpadami komunalnymi.

Literatura:

Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczowski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN

Bieszczad S., Sobota J (red.). 2000 Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska. AR, Wrocław

Boć J., Nowacki K., Samborska-Boć E. 2005. Ochrona Środowiska, Kolonia Limited, wyd. VII

Małachowski K. 2007. Gospodarka a środowisko i ekologia, Warszawa

Kozłowski S.2000. Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa

Strzałko J. Mossor-Pietraszewska T. 2006. Kompedium wiedzy o ekologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Weiner J. 2002. Życie I ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa

Efekty uczenia się:

Student zna strukturę gatunkową i troficzną, zasady funkcjonowania głównych typów ekosystemów Polski; rozpoznaje typy lasów i torfowisk na podstawie gatunków charakterystycznych. Zna relacje pomiędzy organizmami żywymi, poszczególnymi komponentami środowiska a człowiekiem. Zna funkcjonowanie podstawowych komponentów środowiska (powietrze, woda, gleba) i główne zagrożenia. Zna najważniejsze aspekty prawne dotyczące ochrony środowiska w Polsce.

O1_W01, O1_W03, O1_W10

Student potrafi dokonać oceny zniekształceń różnych typów fitocenoz – zwłaszcza leśnych. Potrafi zastosować metody fitoindykacji. Potrafi interpretować zmiany zachodzące w środowisku na przestrzeni wielu lat w oparciu o materiały archiwalne. Potrafi ocenić aktualny stan środowiska

O1_U09, O1_U12, O1_U14

Ma świadomość konieczności ustawicznego dokształcania się Wykazuje znajomość i zrozumienie zagadnień związanych z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego oraz jego ochroną Potrafi pracować w zespołach, co jest testowane przy analizowaniu i interpretowaniu materiałów badawczych

O1_K01, O1_K03 O1_K05

Metody i kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń 50%, ocena z wykładu 50 %

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-06-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Jacek Urbaniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-20 - 2019-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-6 (2024-10-15)