ELEMENTS OF ECOLOGY AND NATURE CONSERVATION
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PMR-SE>EOFECOL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | ELEMENTS OF ECOLOGY AND NATURE CONSERVATION |
Jednostka: | KATEDRA BOTANIKI I EKOLOGII ROŚLIN |
Grupy: |
Przedmioty 3 sem. - medycyna roślin, st. stacjonarne (ERASMUS) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek: | Medycyna roślin |
Poziom studiów: | I stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Semestr studiów: | trzeci |
Wymagania wstępne: | botany, zoology, ecology – at secondary school level |
Osoba do konaktu: | dr hab. inż. Ludwik Żołnierz ludwik.zolnierz@upwr.edu.pl |
Skrócony opis: |
W toku wykładów studenci poznają: •Podstawowe zjawiska i procesy na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu; •systemem prawny i organizację ochrony przyrody w Polsce; •zagadnienia ekologiczne związane z zagrożeniami różnorodności biologicznej na poziomie populacji, biocenoz, krajobrazu; •obecne i przyszłe problemy zagrożeń i ochrony różnorodności biologicznej w skali globalnej; •metody czynnej ochrony gatunków i siedlisk. W toku ćwiczeń: •studenci poznają zagadnienia dotyczące specyfiki głównych typów polskich ekosystemów, ich zagrożeń i metod ochrony; •przedstawiają zagadnienia dot. różnych aspektów zagrożeń i ochrony przyrody oraz dyskutują nad nimi; •przygotowują pracę projektową będącą planem ochrony przyrody dla określonego obszaru o krajobrazie kulturowym. |
Pełny opis: |
W toku wykładów studenci poznają: •Podstawowe zjawiska i procesy na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu; •systemem prawny i organizację ochrony przyrody w Polsce; •zagadnienia ekologiczne związane z zagrożeniami różnorodności biologicznej na poziomie populacji, biocenoz, krajobrazu; •obecne i przyszłe problemy zagrożeń i ochrony różnorodności biologicznej w skali globalnej; •metody czynnej ochrony gatunków i siedlisk. W toku ćwiczeń: •studenci poznają zagadnienia dotyczące specyfiki głównych typów polskich ekosystemów, ich zagrożeń i metod ochrony; •przedstawiają zagadnienia dot. różnych aspektów zagrożeń i ochrony przyrody oraz dyskutują nad nimi; •przygotowują pracę projektową będącą planem ochrony przyrody dla określonego obszaru o krajobrazie kulturowym. |
Literatura: |
Pozycje podstawowe: Krebs C.J. 2011. Ekologia stosowana III: Ochrona przyrody, w: Ekologia. PWN, Warszawa, str. 329-355. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. 2000. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN. 396 pp. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa, 393 pp. Symonides E. 2007. Ochrona przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa, 767 pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. 591 pp Wiśniewski J, Gwiazdowicz D.J. 2009. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Poznań, 445 pp. Pozycje uzupełniające: Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2000. Geografia Roślin. PWN, Warszawa. Liro A., Dyduch-Falniowska A. 2002. Natura 2000. Europejska sieć ekologiczna. Ministerstwo Środowiska. Warszawa, 101 pp. Pawlaczyk P., Wołejko L., Jermaczek A., Stańko R. 2002. Poradnik ochrony mokradeł. Wydawnictwo Lubuskiego Klubu Przyrodników, Świebodzin, 272 pp. Radecki W. 2008. Ustawa o ochronie przyrody komentarz. Wydanie II uzupełnione i zaktualizowane. Warszawa, 464 pp. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących roślin objętych ochroną Dz. U. Nr 168, poz. 1764. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną Dz. U. Nr 220, poz. 2237. Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody Dz.U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880. Walczak M., Radziejowski J., Smogorzewska M., Sienkiewicz J., Gacka-Grzesikiewicz E., Pisarski Z. 2001. Obszary chronione w Polsce. Instytut Ochrony Środowiska. Warszawa, 311 pp. + mapa. Zasoby internetowe: Poradniki ochrony siedlisk i gatunków http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php Instytut Ochrony Przyrody PAN – zasoby http://www.iop.krakow.pl/iop/iop.asp?06 IUCN (Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Jej Zasobów) http://www.iucn.org/ , Klub Przyrodników http://www.kp.org.pl/ Ministerstwo Środowiska http://www.mos.gov.pl/ Akty prawne http://www.mos.gov.pl/2prawo/a_prawne.shtml |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna istotę podstawowych procesów dziejących się w ekosystemie, jego składniki, elementy opisu struktury biocenozy, ogólne zasady ekologii populacji. Student zna zagadnienia dotyczące bioróżnorodności na różnych jej poziomach. Zna charakterystyki głównych ekosystemów występujących w Polsce, ich zagrożenia i sposoby ochrony. Zna podstawowe regulacje prawne i organizację systemu ochrony przyrody w Polsce oraz zasady współpracy w realizacji międzynarodowych konwencji i programów. Zna zasady ochrony przyrody w warunkach krajobrazu rolniczego. MR1_W01, MR1_W04, MR1A_W10 Umiejętności: Student potrafi sporządzić plan ochrony przyrody dla terenu w skali lokalnej z wykorzystaniem różnych źródeł informacji. Student potrafi przeprowadzić analizę danych dotyczących środowiska przyrodniczego. MR1A_U01, MR1A_U02 Kompetencje społeczne: Ma świadomość konieczności ustawicznego dokształcania się. Jest świadomy społecznego znaczenia problemów ochrony przyrody jako ważnego składnika dziedzictwa narodowego. Jest świadomy konieczności stosowania zasad etyki podczas wykonywania zawodu; rozumie potrzebę profesjonalnego wykonywania zawodu, dostrzega potrzebę rzetelnego informowania społeczeństwa o zagrożeniach związanych ze stosowaniem metod i środków ochrony roślin. Potrafi pracować w małych zespołach, czego dowodzi przygotowując pracę projektową - plan ochrony przyrody terenu MR1A_K01, MR1A_K02, MR1A_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji zebranych danych, ocena ustnej prezentacji. Kompetencje społeczne: Ocena poprawności doboru informacji, poszanowanie do praw autorskich i prawidłowa interpretacja danych w odniesieniu do ochrony przyrody. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 2.5 godzin
Wykład, 2.5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ludwik Żołnierz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Ludwik Żołnierz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Ludwik Żołnierz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ludwik Żołnierz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ludwik Żołnierz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.