MOLECULAR DIAGNOSTIC AND IN VITRO PLANT TISSUE IN ECOSYSTEM AND AGROECOSYSTEM
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PBS-SE>DIAINV |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MOLECULAR DIAGNOSTIC AND IN VITRO PLANT TISSUE IN ECOSYSTEM AND AGROECOSYSTEM |
Jednostka: | KATEDRA GENETYKI, HODOWLI ROŚLIN I NASIENNICTWA |
Grupy: |
Przedmioty 5 sem. - biotechnologia stosowana roślin, st i-go stopnia (ERASMUS) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek: | Biotechnologia stosowana roślin |
Poziom studiów: | I stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Semestr studiów: | piąty |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu genetyki klasycznej i molekularnej, znajomość budowy genomu organizmów eukariotycznych, znajomość organizacji DNA u organizmów eukariotycznych, rodzaje sekwencji DNA. Znajomość podstawowych technik molekularnych, takich jak PCR i elektroforeza. Znajomość języka angielskiego na poziomie komunikatywnym. Znajomość anatomii roślin. |
Osoba do konaktu: | Renata Galek renata.galek@upwr.edu.pl |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z technikami genotypowania markerami DNA. Omawiane będą techniki genotypowania takie jak: RAPD, RFLP, AFLP oraz SNP najczęściej wykorzystywane w biotechnologii roślin wykorzystywanymi do oceny zasobów genowych w ekosystemach i agroekosystemach. Dodatkowo przedmiot pozwoli na rozszerzenie wiedzy z zakresu roślinnych kultur in vitro w kontekście zachowania zasobów genowych i otrzymywania roślin wolnych od patogenów. |
Pełny opis: |
Student zostanie zapoznany z podstawowymi technikami genotypowania roślin takich jak RAPD, RFLP, AFLP oraz SNP. Omówione zostaną zagadnienia związane z wykorzystaniem markerów molekularnych w zależności od grupy roślin czy populacji zasiedlających dany ekosystem i zastosowań (określanie zróżnicowania genetycznego, tożsamości, erozji genetycznej populacji, identyfikacji mutacji). Ponadto w ramach prowadzonego przedmiotu zostaną studentom przedstawione praktyczne i badawcze wykorzystania różnych technik z zakresu roślinnych kultur tkankowych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na korzyści płynące z zastosowania tych metod w hodowli roślin (uproszczenie i przyspieszenie selekcji na stresy biotyczne i abiotyczne i masowej produkcji zdrowego materiału roślinnego. Poznanie sposobów otrzymywania w warunkach in vitro nowych odmian na drodze indukowanych i spontanicznych mutacji, fuzji protoplastów, oraz transgenezy. Zostaną również przedstawione mechanizmy somatycznej embriogenezy i wykorzystanie technik in vitro do przechowywania germplazmy – w warunkach spowolnionego wzrostu i przy pomocy krioprezerwacji. |
Literatura: |
Diagnostics in Plant Breeding, Lübberstedt,Thomas, Varshney, Rajeev 2013 Springer |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna techniki molekularne Zna zasady rozdziału wizualizacji kwasów nukleinowych Umiejętności Posiada praktyczną wiedzie z przeprowadzania reakcji PCR Zna zasady przygotowania elektroforezy i analizy rozdziału elektroforetycznego kwasów nukleinowych Kompetencje społeczne Potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role, jest odpowiedzialny za pracę własną i zespołową Określa priorytety służące realizacji postawionego przez siebie lub innych zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena z postawy na wykładach 25%, pracy kontrolnej 50% oraz sprawozdania z ćwiczeń 25% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.