Fizyka z elementami biofizyki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | NBT/BŻ-SI>Fiz1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka z elementami biofizyki I |
Jednostka: | KATEDRA FIZYKI I BIOFIZYKI |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek: | Biotechnologia |
Poziom studiów: | I stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Semestr studiów: | pierwszy |
Wymagania wstępne: | Kurs fizyki i matematyki w zakresie liceum ogólnokształcącego |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi prawami fizyki oraz wskazanie przykładów zastosowania tych praw do analizy układów biologicznych jak również nabycie umiejętności planowania i wykonywania pomiarów prostych wielkości fizycznych oraz ich prezentacji w formie analitycznej i graficznej. Na kurs składają się wykłady oraz ćwiczenia laboratoryjne. Na wykładach omawiane są elementarne zagadnienia z mechaniki i termodynamiki. Na ćwiczeniach studenci wykonują pomiary parametrów mechanicznych i cieplnych oraz nabywają umiejętności prezentacji wyników pomiarów analitycznie i graficznie. |
Pełny opis: |
Fizyka jako nauka oparta na doświadczeniu. Zasady dynamiki Newtona Podstawy hydrostatyki Praca, moc, energetyczne podejście do problemów mechaniki Wybrane zagadnienie z mechaniki klasycznej i ich zastosowanie do analizy prostych układów, w tym biologicznych: Wstęp do termodynamiki równowagowej: I zasada termodynamiki jako zasada zachowania energii Kalorymetria Wstęp do analizy układów dynamicznych metodą graficzną (graficzna interpretacja pochodnych i całek) Środowisko przyrodnicze jako układ fizyczny |
Literatura: |
Obowiązkowa: Alternatywnie (z 1-3): 1. Praca zbiorowa: Fizyka dla szkół wyższych, t. 1-3, OpenStax Poland, 2018, lic. Creative Commons http://www.ebib.pl/?p=10740 Tom 1: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-1, Tom 2: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-2, Tom 3: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-3. 2. Z. Kąkol, J. Żukrowski: e-Fizyka, Kraków 2002-2019, Open AGH, lic. Creative Commons https://zasoby1.open.agh.edu.pl/dydaktyka/fizyka/e-fizyka/ lub http://www.ftj.agh.edu.pl/~kakol/efizyka/ 3. R. Resnick, D. Halliday, J. Walker: Podstawy Fizyki, Tom I -V, PWN, Warszawa, 2015 lub wcześniejsze wydania R. Resnick- D. Halliday: Fizyka, Tom I i II, PWN, Warszawa, 1999. Z powyższych podręczników tylko wybrane rozdziały wg wskazówek wykładowcy 4. H. Kleszczyńska, M. Kilian, J. Kuczera: Laboratorium fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. UP, Wrocław, 2008 Uzupełniająca: 1. M. Skorko: Fizyka, PWN, Warszawa, 1979. 2. S. Przestalski: Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009. 3. Dołowy K., Szewczyk A., Pikuła S.: Błony biologiczne, Wyd. „Śląsk”, Katowice – Wa1988. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student W zakresie wiedzy: zna podstawowe prawa i zasady z dziedziny mechaniki i termodynamiki/ kolokwia i sprawdziany pisemne w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych/ NB_P6S_WG01, NB_P6S_WG03, NB_P6S_WK14; zna podstawowe metody jakościowej i ilościowej analizy zjawisk fizycznych na przykładzie zjawisk mechanicznych i cieplnych/ kolokwia i sprawdziany pisemne w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych/ NB_P6S_WG01, NB_P6S_WG03, NB_P6S_WK14; zna zasady działania i obsługi podstawowych przyrządów pomiarowych/ kolokwia i sprawdziany pisemne w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych/ NB_P6S_WG01, NB_P6S_WG03, NB_P6S_WK14; W zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić serię pomiarów wielkości mechanicznych i cieplnych oraz przedstawić graficznie ich wyniki/ ocena raportów przedstawianych przez studentów po wykonaniu pomiarów, obserwacja pracy i rozmowa ze studentami w trakcie wykonywania pomiarów/ NB_P6S_UW02, NB_P6S_UW03, NB_P6S_UO12; umie zastosować znane sobie prawa fizyki do rozwiązywania prostych problemów praktycznych z obszaru mechaniki i nauki o cieple/ ocena raportów przedstawianych przez studentów po wykonaniu pomiarów, obserwacja pracy i rozmowa ze studentami w trakcie wykonywania pomiarów/ NB_P6S_UW02, NB_P6S_UW03, NB_P6S_UO12; umie właściwie zorganizować stanowisko pomiarowe dla sprawnego i bezpiecznego przeprowadzenia potrzebnych pomiarów/ ocena raportów przedstawianych przez studentów po wykonaniu pomiarów, obserwacja pracy i rozmowa ze studentami w trakcie wykonywania pomiarów/ NB_P6S_UW02, NB_P6S_UW03, NB_P6S_UO12; W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do uzupełniania swojej wiedzy i wie jak korzystać z pomocy ekspertów/ obserwacja na zajęciach i konsultacjach, ocena staranności przygotowywanych raportów z pomiarów/ NB_P6S_KK01, NB_P6S_KR06, NB_P6S_KO03; ma świadomość powszechności i uniwersalności praw przyrody (fizyki). Rozumie ważność przestrzegania procedur przy pomiarach techniczno-laboratoryjnych/ NB_P6S_KK01, NB_P6S_KR06, NB_P6S_KO03; wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt i bezpieczeństwo pracy/ obserwacja na zajęciach i konsultacjach, ocena staranności przygotowywanych raportów z pomiarów/ NB_P6S_KK01, NB_P6S_KR06, NB_P6S_KO03; |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena z ćwiczeń 50%, ocena z wykładu 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/17" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 28 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Fogt | |
Prowadzący grup: | Andrzej Fogt, Katarzyna Męczarska, Anna Mozrzymas, Piotr Ordon, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Fogt | |
Prowadzący grup: | Sylwia Cyboran-Mikołajczyk, Andrzej Fogt, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Fogt | |
Prowadzący grup: | Dorota Bonarska-Kujawa, Andrzej Fogt, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-03 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Fogt | |
Prowadzący grup: | Andrzej Fogt, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.