Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pro-ecological management of free ranged and farm animals

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BZO-AM>PEMoFRA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pro-ecological management of free ranged and farm animals
Jednostka: INSTYTUT HODOWLI ZWIERZĄT
Grupy: 1 rok, sem.2, zootechnika
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Kierunek:

Zootechnika

Poziom studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Skrócony opis:

Przedmiot ma wprowadzić studenta w zagadnienia produkcji zwierzęcej widziane kompleksowo w łańcuchu troficznym (gleba, rośliny, zwierzęta, konsument) z perspektywy rolnictwa ekologicznego, zrównoważonego i biodynamicznego.

Pełny opis:

Podstawy społeczne, prawne i polityczne do prowadzenia proekologicznej produkcji zwierzęcej; systemy chowu zwierząt sprzyjające kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego oraz otrzymywaniu wysokiej jakości produktów pochodzenia zwierzęcego; zmienność wewnątrzgatunkowa żyjących populacji zwierząt oraz w różnorodności ekosystemów, łańcuchów troficznych i krajobrazów - rasy lokalne zwierząt gospodarskich; organizacja systemów produkcji zwierzęcej z maksymalnym wykorzystaniem użytków zielonych; relacje pomiędzy bazą pokarmową a wzrostem i zdrowiem zwierząt oraz jakością produktów; zarządzanie chowem zwierząt w różnych uwarunkowaniach środowiskowych z uwzględnieniem obsady i wymagań zwierząt; specyficzne walory produktu pochodzenia zwierzęcego związane z lokalnym miejscem wytwarzania, który w swej wycenie zawiera kompleksowo wartości biologiczne, środowiskowe, kulturowe i etyczne, tak ważne obecnie do pełnej akceptacji produktu przez szeroko pojętych konsumentów.

Literatura:

Dawkins R.: Fenotyp rozszerzony – Dalekosiężny gen. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2003.

Lasota – Moskalewska A.: Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2005.

Grandin T. & Johnson C.: Zrozumieć zwierzęta. Media Rodzina, Poznań, 2011.

Grandin T. & Johnson C.: Zwierzęta czynią nas ludźmi. Media Rodzina, Poznań, 2011.

Konarzewski M.: Na początku był głód. PIW, 2005.

Mastalerz P.: Ekologiczne kłamstwa ekowojowników. Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2005.

Spedding C.R.W.: Ekologia łąkarska. PWRiL, Warszawa, 1977.

Wszelkie źródła informacji traktujące o produkcji zwierzęcej w ramach rolnictwa ekologicznego, zrównowazonego, biodynamicznego, slow-food, itp.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student

W zakresie wiedzy

1. orientuje się w przepisach prawa jak i założeniach polityki rolnej Unii Europejskiej ukierunkowanej na proekologiczne systemy produkcji zwierzęcej.

2. ma rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu zwierząt gospodarskich w systemach rolnictwa zrównoważonego, w tym ekologicznego.

3. rozumie wpływ metod chowu pro-ekologicznego zwierząt gospodarskich na środowisko i na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego.

W zakresie umiejętności

1. posiada rozwiniętą zdolność do interpretowania danych o produkcji zwierzęcej z pozycji regionalnej, krajowej, kontynentalnej i globalnej z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych.

2. potrafi tworzyć nowe systemy chowu zwierząt dopasowane do specyfiki środowiska (ziemie górskie, niziny, doliny rzek, itp.) tak by produkcja była zrównoważona i ekonomicznie uzasadniona, a równocześnie wpływała na utrzymanie bioróżnorodności i wspierała lokalne społeczności.

W zakresie kompetencji społecznych

1. rozumie istotę dbania o różnorodność na wszystkich poziomach organizacji przyrody na terenach zagospodarowanych rolniczo w tym różnorodności ras i gatunków zwierząt i tradycyjnych form gospodarowania; organizuje i rekomenduje produkcję zwierzęcą nie degradującą środowiska.

2. widzi i rozumie złożoność systemów chowu zwierząt łącznie z czynnikami społeczno-kulturowymi.

Metody i kryteria oceniania:

Studentów posiadających pozytywne zaliczenie z ćwiczeń (ocena z projektu, ocena z kartkówki, ocena z dyskusji i aktywności jako średnia arytmetyczna) obowiązuje pisemny egzamin (problem do opracowania w trakcie 45 minut) w sesji egzaminacyjnej, na którym zostanie zweryfikowana wiedza. Łączna ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna z oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Czyż
Prowadzący grup: Paulina Cholewińska, Katarzyna Czyż
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)