Ekspresja mikroRNA i mRNA oraz ich wzajemne interakcje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | BBL/TL-SM>EKRNA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekspresja mikroRNA i mRNA oraz ich wzajemne interakcje |
Jednostka: | KATEDRA BIOLOGII EKSPERYMENTALNEJ |
Grupy: |
|
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek: | Biologia |
Poziom studiów: | II stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z: (i) technikami i metodami analiz ekspresji mikroRNA (miRNA) i mRNA; (ii) bioinformatycznymi narzędziami do analiz interakcji miRNA-mRNA |
Pełny opis: |
Biologiczna funkcja małych niekodujących cząsteczek RNA. Metody oceny ekspresji mRNA oraz mRNA z zastosowaniem wybranych technik biologii molekularnej, w tym PCR w czasie rzeczywistym (ilościowy PCR; qPCR). Zagadnienia dotyczące bioinformatycznych narzędzi służących do analizy interakcji miRNA-mRNA: bazy danych i algorytmy predykcji mRNA regulowanych przez miRNA oraz predykcji szlaków sygnałowych dla wybranych miRNA. Zagadnienia związane z klinicznym znaczeniem profilowania ekspresji miRNA i analizy ich interakcji z mRNA. Rola wybranych cząsteczek miRNA, znajdujących się w grupie tzw. potencjalnych markerów diagnostycznych umożliwiających ocenę stopnia zaawansowania chorób metabolicznych i nowotworowych. |
Literatura: |
Piśmiennictwo obowiązkowe: 1. Brown TM. 2010. „Genomy”, Wyd. Naukowe PWN 2. Bal J. 2013. „Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej” Warszawa, Wyd. Naukowe PWN 3. Brown TM. 2017. „Genomes. Fourth edition”. Garland Science: New York, NY. ISBN: (Hardcover). 4. Ying Sh-Y. 2018. „Methods in Molecular Biology. MicroRNA Protocols”, Springer Protocols Piśmiennictwo uzupełnianące: 1. Großhans H. 2010. „Advances in Experimental Medicine and Biology. Regulation of microRNAs”, Springer Press 2. Kreuzer H., Massey A. 2008. Molecular biology and biotechnology: a guide for students. ASM Press, 3rd ed. Mülhardt C. 2007. Molecular biology and genomics. Elsevier, Academic Press Compulsory literature: 1. Brown TM. 2017. „Genomes. Fourth edition”. Garland Science: New York, NY. ISBN: (Hardcover). 2. Ying Sh-Y. 2018. „Methods in Molecular Biology. MicroRNA Protocols”, Springer Protocols, Springer Press Complementary literature: 1. Großhans H. 2010. „Advances in Experimental Medicine and Biology. Regulation of microRNAs”, Springer Press 2. Kreuzer H., Massey A. 2008. Molecular biology and biotechnology: a guide for students. ASM Press, 3rd ed. Mülhardt C. 2007. Molecular biology and genomics. Elsevier, Academic Press |
Efekty uczenia się: |
Student: Wyjaśnia mechanizm interferencji RNA, opisuje proces biogenezy cząsteczek miRNA i charakteryzuje wybrane cząsteczki miRNA, jako potencjalne nieinwazyjne biomarkery wybranych chorób cywilizacyjnych. Wyjaśnia zasady oznaczeń ekspresji genów techniką qPCR; charakteryzuje poszczególne etapy reakcji, omawia główne modyfikacje techniki oraz jej potencjalne zastosowania w biologii i medycynie. Zna narzędzia bioinformatyczne umożliwiające analizę interakcji miRNA-mRNA Student potrafi izolować RNA zawierające małe RNA z komórek eukariotycznych oraz ocenia jakość uzyskanych preparatów. Student planuje i przeprowadza analizę ekspresji miRNA oraz mRNA z zastosowaniem techniki qRT-PCR. Student potrafi zinterpretować dane uzyskane techniką qRT-PCR, posługując się przy tym wybranymi bazami bioinformatycznymi. Student stosuje się do obowiązujących zasad BHP; wykorzystuje i dba o udostępniony sprzęt laboratoryjny zgodnie z zaleceniami. Student stosuje odpowiednie procedury w celu zachowania wysokiej jakości i sterylności materiału biologicznego, sprzętu laboratoryjnego oraz miejsca pracy. Student sprawnie realizuje powierzone zadania poprzez działanie samodzielne lub pracę w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia części praktycznej jest: (i) pozytywna ocena ze sprawozdania, podsumowującego przeprowadzone w trakcie ćwiczeń oznaczenia/analizy; (ii) pozytywna ocena z krótkiego testu dotyczącego poszczególnych etapów qPCR. Wiedza (kompetencje W1-W3) będzie weryfikowana na podstawie sprawdzianu (4 pytania z wykładów i 4 pytania z ćwiczeń) składającego się z 4 pytań problemowych (opisowych) i 4 pytań testowych (zamkniętych). By zaliczyć sprawdzian student musi uzyskać minimum 60% prawidłowych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-20 - 2019-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
ĆWL
ĆWL
WT ŚR CZ PT ĆWL
ĆWL
ĆWL
ĆWL
ĆWL
ĆWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Śmieszek, Anna Zielak-Steciwko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Śmieszek, Anna Zielak-Steciwko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN ĆWL
WT ŚR WYK
CZ PT ĆWL
ĆWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Śmieszek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Śmieszek, Anna Zielak-Steciwko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.