MAMMALOGY
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | BBL/BŚ-SE>TERIOL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MAMMALOGY |
Jednostka: | INSTYTUT BIOLOGII |
Grupy: |
|
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek: | Biologia |
Poziom studiów: | II stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Semestr studiów: | drugi |
Wymagania wstępne: | zoologia kręgowców, ekologia. |
Osoba do konaktu: | dr Tomasz Kokurewicz tomasz.kokurewicz@upwr.edu.pl |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje charakterystykę poszczególnych rzędów ssaków, ze szczególnym uwzględnieniem występujących w Polsce, wraz z ich statusem ochronnym, rolą w ekosystemach oraz procedurami uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie badań. Omawiane są także metody badań poszczególnych rzędów ssaków, w tym metody ich chwytania i znakowania. Praktyczna częśc kursu obejmuje radiotelemetrię, programowanie i zastosowanie logerów termiczno/wilgotnościowych. W części terenowej przewidziany jest praktyczny kurs radiotelemetrii i oznaczanie wybranych gatunków. |
Pełny opis: |
Pierwsza część kursu obejmuje metody badań ssaków, takie jak chwytanie, znakowanie, radiotelemetrię, zastosowanie loggerów, oraz konserwację i utrzymywanie kolekcji teriologicznej. W drugiej części kursu przedstawiany jest status ochronny ssaków w Europie, oraz procedury uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie badań. Kolejna część obejmuje informacje na temat systematyki, różnorodności gatunkowej i roli poszczególnych rzędów ssaków w ekosystemach, a ostatnia część składa się z ćwiczeń terenowych obejmujących praktyczny kurs radiotelemetrii i oznaczanie wybranych gatunków. |
Literatura: |
Podstawowe 1. Corbet, G. B., J. E. Hill. 1991. A world list of mammalian species, Oxford Univ. Press, London. 2. Mitchell-Jones, i in. 1999. Atlas of European Mammals. Academic Press, London. 3. Nowak, R. M. 1999. Walkers Mammals of the World. Vol. 1-2. Dodatkowe 1. Kunz, Thomas H., M. Brock Fenton (red.). 2003. Bat Ecology. 2. Nowak, R. M. 1994. Walkers Bats of the World. 3. Pucek, Z. (red.). 1984. Klucz do oznaczania ssaków Polski: Mammals, PWN, Warszawa. 4. Pucek, Z., J. Raczyński. 1983. Atlas rozmieszczenia ssaków w Polsce. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu w zakresie wiedzy: Student posiada wiedzę pozwalającą na interpretowanie zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych. Zna metodologię badań obowiązującą w naukach przyrodniczych. Formułuje hipotezy badawcze oraz rozwiązuje podstawowe problemy naukowe. Wie jak stworzyć interesującą prezentację multimedialną. Zna fizjologiczne podstawy zachowań zwierząt. Objaśnia strategie związane ze zdobywaniem pokarmu, strategie rozmnażania i opieką rodzicielską. Rozumie ewolucję mechanizmów obronnych i interakcje na poziomie wewnątrz- i międzygatunkowym. Zna organizację systemów ekologicznych w układzie organizm – środowisko. Objaśnia zasady funkcjonowania ekosystemów oraz ekologiczne i ewolucyjne uwarunkowania bioróżnorodności. Wyjaśnia zmiany ewolucyjne w budowie organizmów w kontekście zmieniających się warunków środowiskowych. W zakresie umięjętności: Student planuje i wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego, laboratoryjne i terenowe zadania badawcze lub ekspertyzy z zakresu biologii. Podejmuje właściwe decyzje o doborze technik badawczych i potrafi je zastosować w praktyce. Poprawnie dokumentuje przeprowadzone badania. Określa przynależność systematyczną wybranych gatunków ssaków na podstawie cech morfologicznych za pomocą specjalistycznych kluczy do oznaczania. Posiada przygotowanie niezbędne do oceny oraz pomiaru wpływu działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów. Potrafi zaproponować i zaplanować proste zadania dotyczące ochrony zagrożonych gatunków ssaków. W zakresie kompetencji społecznych: Student może zaplanować zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości, jednocześnie określając priorytety zadania. Wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów, działając w sposób systematyczny i przedsiębiorczy. Wykazuje kreatywność i potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, z uwzględnieniem pracy zespołowej. Jest otwarty na rozwiązywanie problemów badawczych z użyciem najnowszych technologii wykorzystywanych w biologii, takich jak radiotelemetria, zastosowanie logerów termiczno-wilgotnościowych i detektorów ultradźwiękowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
(1) bieżąca ocena stanu wiedzy na podstawie ustnych wypowiedzi w czasie zajęć, (2) sprawozdanie z wyników pomiarów czaszek, (3) aktywność na ćwiczeniach i (4) aktywność i wiedza zdobyta na ćwiczeniach terenowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-20 - 2019-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kokurewicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kokurewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kokurewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kokurewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kokurewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.