Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

NEW TRENDS IN ANIMAL SYSTEMATICS AND PHYLOGENY

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: BBL/BŚ-SE>NTSFZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: NEW TRENDS IN ANIMAL SYSTEMATICS AND PHYLOGENY
Jednostka: INSTYTUT BIOLOGII
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Kierunek:

Biologia

Poziom studiów:

II stopnia

Profil:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Semestr studiów:

pierwszy

Wymagania wstępne:

zoologia, botanika

Osoba do konaktu:

prof. dr hab. Joanna Mąkol joanna.makol@upwr.edu.pl

Skrócony opis:

Współczesne poglądy na temat pochodzenia Metazoa; hipotezy na temat klasyfikacji organizmów zwierzęcych; delimitacja gatunków - teoria i praktyka; gatunki kryptyczne; plastyczność fenotypowa; zastosowanie metody konsensusowej w diagnozowaniu gatunków; jakie fragmenty DNA świadczą o filogenezie?; wykorzystanie antycznego DNA w badaniach filogenetycznych; rola filogeografii w formułowaniu poglądów nt. filogenezy grup.

Pełny opis:

Współczesne poglądy na temat pochodzenia Metazoa; hipotezy na temat klasyfikacji organizmów zwierzęcych; delimitacja gatunków - teoria i praktyka; gatunki kryptyczne; plastyczność fenotypowa; zastosowanie metody konsensusowej w diagnozowaniu gatunków; jakie fragmenty DNA świadczą o filogenezie?; wykorzystanie antycznego DNA w badaniach filogenetycznych; rola filogeografii w formułowaniu poglądów nt. filogenezy grup.

W programie przedmiotu przewidziane są zajęcia o charakterze konwersatoryjnym.

Literatura:

Organisms Diversity and Evolution - Springer Journal

Molecular Phylogenetics and Evolution - Elsevier Journal

Evolutionary Ecology - Springer Journal

Systematic Biology - Oxford Journal

oraz inne materiały źródłowe traktujące o najnowszych osiągnięciach z zakresu omawianej tematyki.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu w zakresie wiedzy:

student rozumie złożone zjawiska i procesy dotyczące biologii i ich związki z licznymi dyscyplinami pokrewnymi; definiuje i objaśnia współczesne teorie i prawa przyrodnicze; zna zasady funkcjonowania organizmów na różnych poziomach organizacji; definiuje i uzasadnia genetyczno-molekularne i ewolucyjne podstawy bioróżnorodności; rozumie, że zróżnicowanie organizmów jest efektem realizowania potencjału genetycznego w różnych warunkach środowiskowych

student zna zasady przygotowania pracy naukowej tak pod względem merytorycznym jak i formalnym

student wyjaśnia zmiany ewolucyjne w budowie organizmów w kontekście zmieniających się warunków środowiskowych

W zakresie umięjętności:

student, na podstawie analizy zebranych danych, formułuje i interpretuje wyniki wykonywanych zadań badawczych; porównuje je z innymi źródłami; wyciąga odpowiednie wnioski i formułuje odpowiednie sądy; posiada umiejętność przygotowania atrakcyjnego medialnie wystąpienia i prezentowania w języku polskim i obcym szczegółowych wyników swoich badań lub badań innych autorów w zakresie biologii; w tym celu wykorzystuje odpowiedzialnie polskie i obcojęzyczne źródła informacji naukowej, w tym elektroniczne; krytycznie ocenia wiarygodność tych źródeł i odpowiednio je dobiera; własne poglądy konfrontuje z innymi i umiejętnie je dyskutuje wykorzystując terminologię naukową w zakresie biologii

student biegle wykorzystuje fachową literaturę naukową z zakresu biologii i dyscyplin pokrewnych w języku polskim i w języku angielskim; dyskutuje o możliwościach rozwiązania niektórych problemów; krytycznie ocenia info

W zakresie kompetencji społecznych:

student wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów, działając w sposób systematyczny i przedsiębiorczy

student potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, z uwzględnieniem pracy zespołowej

student, w ujęciu etycznym, prawidłowo rozstrzyga dylematy współczesnej biologii; wykazuje etyczne postawy w badaniach naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń: ocenie podlega aktywność studentów, merytoryczny aspekt dyskusji oraz prezentacja multimedialna (maks. liczba punktów możliwych do uzyskania: 20, w tym 10x1 - za udział w dyskusji oraz 10 za prezentacje multimedialną). Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału w ciągu dwóch tygodni. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie zgromadzonej liczby punktów.

Zaliczenie przedmiotu:zaliczenie ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Kopij
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)