PLANT BIODIVERSITY AND PLANT COMMUNITIES
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | BBL/BŚ-SE>BIORIZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PLANT BIODIVERSITY AND PLANT COMMUNITIES |
Jednostka: | INSTYTUT BIOLOGII |
Grupy: |
|
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek: | Biologia |
Poziom studiów: | II stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Semestr studiów: | drugi |
Wymagania wstępne: | Morfologia roślin, Botanika systematyczna |
Osoba do konaktu: | dr hab. Jarosław Proćków, prof. nadzw. jaroslaw.prockow@upwr.edu.pl |
Skrócony opis: |
Znaczenie bioróżnorodności flory. Elementy i podelementy kierunkowe we florze Polski. Wyjątkowość flory Polski na tle innych krajów Europy. Cele i praktyczne zastosowanie fitosocjologii. Podstawowe definicje związane z fitosocjologią. Struktura zbiorowisk roślinnych. Podstawy syntaksonomii. Kategorie syntaksonomiczne. Gatunki charakterystyczne, wyróżniające i towarzyszące. Zasady konstruowania tabel fitosocjologicznych. Metody wykonywania zdjęć fitosocjologicznych. Metoda Braun-Blanqueta i jej wykorzystanie w badaniach roślinności, inwentaryzacjach i ekspertyzach przyrodniczych. Regiony geobotaniczne Polski. Klasyfikacja i przegląd wybranych zbiorowisk roślinnych Polski i ich ogólna charakterystyka. Wpływ roślin inwazyjnych na florę i zbiorowiska roślinne. |
Pełny opis: |
Znaczenie bioróżnorodności flory. Elementy i podelementy kierunkowe we florze Polski (holarktyczne: borealne, borealno-górskie, atlantyckie; mediterrańskie; irano-turańskie; łącznikowe; przechodnie; endemity). Wyjątkowość flory Polski na tle innych krajów Europy. Cele i praktyczne zastosowanie fitosocjologii. Podstawowe definicje związane z fitosocjologią. Struktura zbiorowisk roślinnych. Główne założenia szkół fitosocjologicznych. Podstawy syntaksonomii. Kategorie syntaksonomiczne. Gatunki charakterystyczne, wyróżniające i towarzyszące. Zasady konstruowania tabel fitosocjologicznych. Metody wykonywania zdjęć fitosocjologicznych. Metoda Braun-Blanqueta i jej wykorzystanie w badaniach roślinności, inwentaryzacjach i ekspertyzach przyrodniczych, zwłaszcza finansowanych z budżetu Unii Europejskiej. Regiony geobotaniczne Polski. Klasyfikacja i przegląd wybranych zbiorowisk roślinnych Polski i ich ogólna charakterystyka: lasy liściaste (buczyny, dąbrowy, grądy, lasy jaworowe, łęgi, olsy), bory sosnowe, jodłowe i świerkowe, łąki, murawy kserotermiczne, torfowiska, zbiorowiska ruderalne, segetalne, wodne, szuwarowe, wydm nadmorskich i śródlądowych oraz roślinność halofilna. Wpływ roślin inwazyjnych na florę i zbiorowiska roślinne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Matuszkiewicz W. 2013. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Rutkowski L. 2012. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. 3. Szafer W., Zarzycki K., Pawłowski B. (red.) Szata roślinna Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN. Uzupełniająca: 1. Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Vademecum Geobotanicum, Sorus Poznań-Kraków. 2. Matuszkiewicz J.M. 2001. Zespoły leśne Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. 3. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000, dostępne na stronie: http://natura2000.gdos.gov.pl/http://natura2000.gdos.gov.pl/ 4. Stace C., 2010. New Flora of the British Isles. Cambridge University Press, Cambridge, UK (for Erasmus students, provided by the teacher). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu w zakresie wiedzy: W1 – student zna metodologię stosowaną w badaniach fitosocjologicznych i wie jak stworzyć interesującą prezentację multimedialną W2 – student zna podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz różne typy zbiorowisk roślinnych W3 – student posiada zaawansowaną wiedzę na temat zastosowania fitosocjologii W zakresie umięjętności: U1 – student planuje, wykonuje oraz poprawnie dokumentuje terenowe badania fitosocjologiczne U2 – student na podstawie wykonanych zdjęć fitosocjologicznych potrafi określić typ zbiorowiska roślinnego U3 – student posiada umiejętność oznaczania gatunków roślin przy pomocy specjalistycznego klucza do oznaczania W zakresie kompetencji społecznych: K1 – student jest chętny do systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu bioróżnorodności roślin i fitosocjologii, jest również aktywny w studiowaniu specjalistycznego piśmiennictwa K2 – jest świadomy efektów pracy w grupie, potrafi pracować w zespole i organizować badania terenowe, jest zdolny do kierowania zespołem i współpracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie zaliczenia ćwiczeń oraz egzaminu z wykładów. Jeżeli student nie zda egzaminu za pierwszym razem, ma prawo przystąpienia do egzaminu poprawkowego w terminie wyznaczonym przez prowadzącego (nie później niż do końca sesji). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-20 - 2019-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 40 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.