Fizyka II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | POS-SI>FIZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka II |
Jednostka: | KATEDRA FIZYKI I BIOFIZYKI |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek: | Ochrona środowiska |
Poziom studiów: | I stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Tematyka ćwiczeń obejmuje wiedzę praktyczną z zakresu mechaniki klasycznej, elementów hydromechaniki i statyki cieczy, zjawisk cieplnych i elektrycznych, właściwości materii oraz elementów fizyki współczesnej. |
Pełny opis: |
Studenci posiadają wiedzę, którą stosują w praktyce dla wyznaczenia różnymi metodami takich wielkości fizycznych jak: moment bezwładności bryły sztywnej, wydatek przepływu strugi, współczynnik napięcia powierzchniowego, współczynnik lepkości różnych cieczy, gęstość i ciężar właściwy ciał stałych i cieczy, współczynnik przewodnictwa ciepła przez warstwę materiału izolacyjnego, ciepło właściwe ciała stałego (metalu), zmianę entropii w procesach: topnienia lodu, ochładzania wody i jej podgrzewania, modułu sprężystości stalowego drutu, wyznaczenia oporu przewodnika oraz siły elektromotorycznej ogniwa. Wiedzę teoretyczną weryfikują w badaniach zjawisk fotoelektrycznych w fotokomórce i półprzewodnikowym złączu p-n oraz badaniach atomowych widm spektralnych za pomocą spektroskopu Tematy ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne (fotokomórka) i wewnętrzne (półprzewodniki). 2. Przepływ cieczy przez poziome przewody-sprawdzanie prawa Bernoullie’go i równania ciągłości strugi. 3. Pomiar wilgotności powietrza. 4. Wyznaczanie współczynnika napięcia powierzchniowego cieczy z wykorzystaniem zjawiska włoskowatości. 5. Wyznaczanie współczynnika przewodnictwa cieplnego materiału izolacyjnego. 6. Wyznaczanie współczynnika lepkości cieczy. 7. Wyznaczanie ciepła właściwego ciał stałych. 8. Wyznaczanie zmiany entropii układu i ciepła topnienia lodu. 9. Wyznaczanie oporu przewodnika. 10. Wyznaczanie siły elektromotorycznej ogniwa. 11. Sprawdzenie prawa Hooke’a. Wybrane zastosowania techniki ultradźwiękowej. 12. Wyznaczenie gęstości ciał i ciężaru właściwego 13. Wyznaczenie momentu bezwładności brył sztywnych 14. Badanie atomowych widm spektralnych pierwiastków za pomocą spektroskopu. 15. Wyznaczanie aktywności próbki promieniotwórczej. |
Literatura: |
Halliday D, Resnick R, Walker J.: Fizyka. Tom I-V. PWN, Warszawa, 2005. 2.Przestalski S.: Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki. Wyd. UWr., 2001. 3.Kleszczyńska H, Kilian M, Kuczera J.: Laboratorium fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. U.P. Wrocław 2009. 4.Bulanda W.: Podstawy fizyki środowiska przyrodniczego. Wyd. UMCS, 2007. 5. Bobrowski Cz.: Fizyka – krótki kurs dla inżynierów, WNT, Warszawa, 1996. 6. Skorko M.: Fizyka, PWN, Warszawa, 1979. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma teoretyczne i praktyczne wiadomości ogólne dotyczące rozpoznawania zjawisk i procesów fizycznych zachodzących w mikro- i makroświecie. Wyjaśnia funkcjonowanie zasad fizyki w genezie zjawisk występujących w środowisku. Kojarzy i opisuje stosowanie wiedzy fizycznej w technice i życiu codziennym. Ocenia skutki działania zasad fizyki w przyrodzie. Umiejętności Student umie wykonać obliczenia podstawowych wielkości. Dokonuje badań laboratoryjnych, opracowań wielkości fizycznych oraz analizy uzyskanych wyników. Kompetencje społeczne Student wykazuje zrozumienie zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie i życiu codziennym. Przestrzega zasad bezpieczeństwa w trakcie wykonywania pomiarów laboratoryjnych. Docenia konieczność samodoskonalenia i dokształcania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Na ćwiczeniach 60% udziału do oceny, na podstawie rozmowy lub kartkówki Umiejętności Na ćwiczeniach 30% udziału do oceny na podstawie rozmowy i obserwacji sposobu prowadzenia obliczeń i umiejętności przedstawienia wniosków Kompetencje społeczne Na ćwiczeniach 10% udziału do oceny - na podstawie rozmowy i obserwacji postawy na ćwiczeniach Sposób ustalania oceny łącznej z przedmiotu ocena z ćwiczeń 50%, ocena z egzaminu 50 % |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/17" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ĆWL
ĆWL
ĆWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gabrielska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Cyboran-Mikołajczyk, Teresa Kral, Katarzyna Męczarska, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-06-14 |
Przejdź do planu
PN WT ĆWL
ĆWL
ĆWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gabrielska | |
Prowadzący grup: | Paulina Strugała-Danak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-20 - 2019-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ĆW
ĆW
ĆW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gabrielska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Solarska-Ściuk, Paulina Strugała-Danak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gabrielska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Męczarska, Piotr Ordon, Katarzyna Solarska-Ściuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.