Fizyka z elementami biofizyki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | NBT/BŻ-SI>Fiz2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka z elementami biofizyki II |
Jednostka: | KATEDRA FIZYKI I BIOFIZYKI |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek: | Biotechnologia |
Poziom studiów: | I stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Semestr studiów: | drugi |
Wymagania wstępne: | Kurs fizyki i matematyki w zakresie liceum ogólnokształcącego |
Skrócony opis: |
Kurs jest kontynuacją poprzedniego prowadzonego w semestrze zimowym. Na wykładach omawiane są następujące kwestie: druga zasada termodynamiki, elementarne zagadnienia z elektrostatyki i elektrodynamiki, optyki oraz wybrane zagadnienia z fizyki współczesnej. Uwypuklane jest są zastosowania do układów biologicznych. Na ćwiczeniach studenci wykonują pomiary parametrów, elektrycznych, zestawiają proste układy optyczne i obwody elektryczne, testują modelowe układy błon, badają zjawiska falowe i zjawiska promieniotwórczości. |
Pełny opis: |
Doskonalenie opisu układów dynamicznych za pomocą rachunku różniczkowego i całkowego. Druga zasada termodynamiki. Procesy transportu w układach modelowych i biologicznych. Wybrane zagadnienie z elektrostatyki i elektrodynamiki: prawo Gaussa i prawo Coulomba, prawo Ohma, indukcja elektromagnetyczna, prawo indukcji Farada. Zjawiska elektryczne w komórkach i organizmach żywych. Wstęp do optyki geometrycznej i falowej, spektroskopowe metody badania układów, w tym biologicznych. Wstęp do fizyki współczesnej: fizyka jądra atomowego, dualizm korpuskularno-falowy. Oddziaływanie promieniowania jonizującego na żywe organizmy. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Alternatywnie (z 1-3): 1. Praca zbiorowa: Fizyka dla szkół wyższych, t. 1-3, OpenStax Poland, 2018, lic. Creative Commons http://www.ebib.pl/?p=10740 Tom 1: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-1, Tom 2: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-2, Tom 3: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-3. 2. Z. Kąkol, J. Żukrowski: e-Fizyka, Kraków 2002-2019, Open AGH, lic. Creative Commons https://zasoby1.open.agh.edu.pl/dydaktyka/fizyka/e-fizyka/ lub http://www.ftj.agh.edu.pl/~kakol/efizyka/ 3. R. Resnick, D. Halliday, J. Walker: Podstawy Fizyki, Tom I -V, PWN, Warszawa, 2015 lub wcześniejsze wydania R. Resnick- D. Halliday: Fizyka, Tom I i II, PWN, Warszawa, 1999. Z powyższych podręczników tylko wybrane rozdziały wg wskazówek wykładowcy Uzupełniająca: 1. H. Kleszczyńska, M. Kilian, J. Kuczera: Laboratorium fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. UP, Wrocław, 2008 2. M. Skorko: Fizyka, PWN, Warszawa, 1979. 3. S. Przestalski: Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009 4. Dołowy K., Szewczyk A., Pikuła S.: Błony biologiczne, Wyd. „Śląsk”, Katowice – Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student W zakresie wiedzy: zna główne prawa i zasady z dziedziny elektryczności i wybrane zaganienia z fizyki współczesnej/ egzamin z wykładu pisemny i ustny, kolokwia i sprawdziany pisemne w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych/ NB_P6S_WG01, NB_P6S_WG03, NB_P6S_WK14; zna podstawowe metody jakościowej i ilościowej analizy zjawisk fizycznych na przykładzie zjawisk elektrycznych, optycznych/ egzamin z wykładu pisemny i ustny, kolokwia i sprawdziany pisemne w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych/ NB_P6S_WG01, NB_P6S_WG03, NB_P6S_WK14; zna zasady działania i obsługi podstawowych przyrządów pomiarowych/ egzamin z wykładu pisemny i ustny, kolokwia i sprawdziany pisemne w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych/ NB_P6S_WG01, NB_P6S_WG03, NB_P6S_WK14; W zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić serię pomiarów wielkości elektrycznych i optycznych oraz parametrów z dziedziny fizyki współczesnej/ ocena raportów przedstawianych przez studentów po wykonaniu pomiarów, obserwacja i rozmowa ze studentami w trakcie wykonywania pomiarów/ NB_P6S_UW02, NB_P6S_UW03, NB_P6S_UO12; potrafi zestawić nieskomplikowane układy elektryczne i optyczne oraz zna zasady działania użytych tam przyrządów/ ocena raportów przedstawianych przez studentów po wykonaniu pomiarów, obserwacja i rozmowa ze studentami w trakcie wykonywania pomiarów/ NB_P6S_UW02, NB_P6S_UW03, NB_P6S_UO12; umie przeanalizować przyczyny niepewności pomiarowych i policzyć niepewności pomiarowe w prostych przypadkach/ ocena raportów przedstawianych przez studentów po wykonaniu pomiarów, obserwacja i rozmowa ze studentami w trakcie wykonywania pomiarów/ NB_P6S_UW02, NB_P6S_UW03, NB_P6S_UO12; W zakresie kompetencji społecznych: ma świadomość powszechności i uniwersalności praw przyrody (fizyki). Rozumie ważność przestrzegania procedur przy pomiarach techniczno-laboratoryjnych/ obserwacja studentów na zajęciach i konsultacjach, ocena staranności przygotowywanych raportów z pomiarów, omawianie raportów w trakcie zajęć i na konsultacjach/ NB_P6S_KK01, NB_P6S_KR06, NB_P6S_KO03; wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt i bezpieczeństwo pracy/ obserwacja studentów na zajęciach i konsultacjach, ocena staranności przygotowywanych raportów z pomiarów, omawianie raportów w trakcie zajęć i na konsultacjach/ NB_P6S_KK01, NB_P6S_KR06, NB_P6S_KO03; doskonali metody stawiania pytań i problemów w celu efektywnego korzystania z wiedzy ekspertów/ obserwacja studentów na zajęciach i konsultacjach, ocena staranności przygotowywanych raportów z pomiarów, omawianie raportów w trakcie zajęć i na konsultacjach/ NB_P6S_KK01, NB_P6S_KR06, NB_P6S_KO03. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena z ćwiczeń 50%, ocena z wykładu 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/17" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Fogt | |
Prowadzący grup: | Andrzej Fogt, Romuald Żyłka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-06-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Fogt | |
Prowadzący grup: | Andrzej Fogt, Teresa Kral, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-20 - 2019-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Fogt | |
Prowadzący grup: | Andrzej Fogt, Teresa Kral, Piotr Ordon, Zenon Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Fogt | |
Prowadzący grup: | Andrzej Fogt, Teresa Kral, Piotr Ordon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.