Seksualność człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | BBL-SM>SEKCZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seksualność człowieka |
Jednostka: | INSTYTUT BIOLOGII |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Poznanie mechanizmów doboru płciowego oraz ewolucji zachowań seksualnych i miłości. Uzasadnienie tezy, że miłość jest "produktem" ewolucji. Opis modeli seksualności i erotyzmu w wybranych kulturach świata. Zrozumienie konfliktu pomiędzy naturą (np. biologiczna poligamia Homo sapiens) a kulturą. Charakterystyka przebiegu rozwoju psychoseksualnego oraz czynników biologicznych i psychologicznych zaangażowanych w ukształtowanie się orientacji seksualnej; rozumienie homo-, bi- oraz heteroseksualizmu jako przejawu zmienności biologicznej. Określanie norm seksuologicznych i kryteriów demarkacji seksu typowego i nietypowego (parafilie). Zapoznanie studenta z metodologią stosowaną w badaniach seksuologicznych. Poznanie nowoczesnych metod planowania rodziny. Ukształtowanie właściwych postaw i zachowań dotyczących profilaktyki zdrowia seksualnego, zwłaszcza unikania zachowań ryzykownych i chorób przenoszonych drogą płciową. |
Pełny opis: |
Historia seksualności. Seksuologia jako nauka interdyscyplinarna - cele, metodologia i podstawy teoretyczne. Podstawowe pojęcia i definicje: erotyka, erotyzm, bodźce i zachowania seksualne, popęd płciowy, libido, orientacja seksualna, ars amandi. Struktura seksu i erotyzmu w aspekcie biokulturowym. Rodzaje płci i sposoby ich opisu. Dymorfizm płciowy w aspekcie biologicznym i kulturowym -zachowania związane z płcią. Rozwój psychoseksualny - fazy, zaburzenia, metody badania. Ewolucja zachowań seksualnych i miłości, atrakcyjność fizyczna mężczyzn i kobiet - charakterystyka, mechanizmy ewolucji. Seks typowy i nietypowy, kryteria podziału. Parafilie. Rodzaje norm seksualnych i sposoby ich określania. Zaburzenia seksualne (dysfunkcje) - przykłady, charakterystyka, możliwości leczenia. Metody antykoncepcji. Edukacja seksualna i profilaktyka zdrowia seksualnego - kształtowanie postaw i wyborów; choroby przenoszone drogą płciową. |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V. (red.). 2010. Podstawy seksuologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 2. Diamond J. 1997. Why is sex fun? The Evolution of human sexuality. Basic Books, New York. Uzupełniająca: 1. Dawkins R. 1989. The selfish gene . Oxford University Press, New York 2. Dixson A.F.1998. Primate sexuality: Comparative studies of the prosimians, monkeys, apes, and human beings. Oxford University Press, Oxford. 3. Izdebski Z. 2010. Seks Polaków w Internecie. Raport Polpharmy. Polpharma, Warszawa. 4.Izdebski Z., Ostrowska A. 2003. Seks po polsku. Muza S.A., Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu w zakresie wiedzy: W1 – zna mechanizmy doboru płciowego oraz ewolucję zachowań seksualnych i miłości, wyjaśnia zjawisko homo-, bi- oraz heteroseksualizmu jako przejaw zmienności biologicznej KB2_W01, KB2_W04, KB2_W01_BC, KB2_W05_BC, W2 – zna modele seksualności i erotyzmu w wybranych kulturach świata KB2_W04, KB2_W05_BC, W3 – charakteryzuje przebieg rozwoju psychoseksualnego oraz wskazuje czynniki biologiczne i psychologiczne wpływające na ukształtowanie się orientacji seksualnej KB2_W04, KB2_W01_BC, KB2_W05_BC W zakresie umięjętności: U1 – potrafi uzasadnić tezę, że miłość jest „produktem” ewolucji i wskazuje źródło możliwych konfliktów pomiędzy naturą a kulturą KB2_U04, KB2_U05, KB2_U02_BC, U2 – potrafi określić normy seksuologiczne i kryteria demarkacji seksu typowego i nietypowego oraz ocenić w jakim stopniu zachowania seksualne są parafiliami KB2_U06, KB2_U01_BC, U3 – posługuje się metodologią stosowaną w badaniach seksuologicznych; wskazuje nowoczesne metody planowania rodziny KB2_U04 W zakresie kompetencji społecznych: K1 – wykazuje właściwe postawy i zachowania dotyczące zdrowia seksualnego, zwłaszcza unikania zachowań ryzykownych i chorób przenoszonych drogą płciową i aktywnie je propaguje KB2_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje dodatkowy pisemny test zaliczeniowy (40-50 otwartych pytań, częściowo o charakterze problemowym). Ocena ostateczna jest średnią z zaliczenia ćwiczeń (40%) i testu zaliczeniowego (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/17" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Borysławski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.