1. Podstawowe terminy związane z psychologią, emocjami i metodami uczenia się.
(Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, habituacja, wgląd, naśladownictwo, systemy emocjonalne Pankseppa).
2. Pochodzenie i ewolucja zwierząt domowych. Znaczenie wrodzonych wzorców zachowania się dla życia zwierząt w środowisku stworzonym przez człowieka. Zachowania niepożądane a zaburzenia behawioralne.
3. Wpływ czynników wrodzonych i środowiskowych na zachowanie się psów (rasa, płeć, wiek, pochodzenie zwierzęcia, przebyte doświadczenia, socjalizacja). Teorie dotyczące szkolenia i terapii behawioralnej psów w świetle współczesnej nauki.
4. Metody pracy nad zachowaniami problemowymi (odwrażliwianie, przeciwwarunkowanie klasyczne i instrumentalne, naśladownictwo (np. praca w oparciu o inne psy), analiza przydatności i etyki stosowania najczęstszych narzędzi behawioralnych (np. obroże treningowe, zabawki, linki treningowe, klatki kennelowe).
5. Rola lekarza weterynarii w terapii behawioralnej: wpływ chorób na zachowanie się zwierząt. Rozpoznawanie bólu i rola terapii przeciwbólowej w zachowaniu dobrostanu zwierząt towarzyszących. Wpływ kastracji na zachowanie się psów i kotów. Zastosowanie leków psychotropowych.
6. Analiza przypadków klinicznych: psy.
7. Analiza przypadków klinicznych: koty
8. Analiza wyników współczesnych badań dotyczących psychologii koni, zwierząt gospodarskich i dzikich.
|